Jumaat, 12 Ogos 2011

Tanda-Tanda Kematian Semakin Hampir....





Tanda-Tanda Kematian Semakin Hampir....

Adapun tanda – tanda kematian mengikut ulamak adalah benar dan wujud Cuma amalan dan ketaqwaan kita sahaja yang akan dapat membedakan kepekaan kita kepada tanda-tanda ini. Rasulullah SAW diriwayatkan masih mampu memperlihatkan dan menceritakan kepada keluarga dan sahabat secara langsung akan kesukaran menghadapi sakaratul maut dari awal hinggalah akhirnya hayat Baginda.


Imam Ghazali Rahimatulullah diriwayatkan mendapati tanda-tada ini sehingga beliau mampu menyediakan dirinya untuk menghadapi sakaratul maut secarasendirian. Beliau menyedikan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali, Cuma ketika sampai bagian tubuh dan kepala saja beliau telah memanggil abangnya, yaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut.


Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafan bahagian mukanya. Adapun riwayat-riwayat ini memperlihatkan kepada kita sesungguhnya Allah SWT tidak pernah berlaku dzalim kepada hambanya.


Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita umat islam supaya dapat bertaubat dan bersedia dalam pejalanan menghadap Allah SWT.


Walau bagaimanapun semua tanda-tanda akan berlaku kepada orang-orang Islam saja, manakala orang-orang kafir yaitu orang yang menyekutukan Allah nyawa mereka ini akan terus direntap tanpa sembarang peringatan sesuai dengan kekufuran mereka kepada Allah SWT. Adapun tanda-tanda ini terbagi kepada beberapa keadaan :


Tanda 100 hari sebelum hari mati.

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini Cuma samada mereka sadar atau tidak saja. Tanda ini akan berlaku lazimnya setelah waktu Asar. Seluruh tubuh yaitu dari ujung rambut hingga keujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini terasa lezat bagi mereka yang sedar dan berdetik dihati bahwa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan menghilang setelah kita sadar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesadaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa sembarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yng ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.


Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku setelah waktu Asar. Bagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaan keatas kita, antaranya ialah ia mula akan mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnasekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya Cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.


Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.


Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan dibagian tengah dahi kta yaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita setelah itu supayaperut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bagian sisi. Telinganya akan layu dimana bagian hujungnya akan berngsur-angsur masuk kedalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh kedepan dan sukar ditegakkan.


Tanda akhir

Akan berlaku keadaan dimana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bagian hulkum. Ketika inihendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.


PENUTUP

Sesungguhnya marilah kita bertaqwa dan berdoa kepada Allah SWT semoga kita diantara orang-orang yang dipilih oleh Allah yang akan diberi kesadaran untuk peka terhadap tanda-tanda mati ini semoga kita dapat membuat persiapan terakhir dalam usaha memohon keampunan samada dari Allah SWT mahupun dari manusia sendiri dari segala dosa dan urusan hutang piutang kita.


Walaubagaimanapun sesuai dengan sifat Allah SWT yang maha kuasa lagi pemurah lagi maha mengasihi maka diriwayatkan bahwa tarikh mati seseorang manusia itu masih boleh diubah dengan amalan doa yaitu samada doa dari kita sendiri maupun doa dari orang lain. Namun ianya adalah ketentua Allah semata-mata. Oleh itu marilah kita bersama-sama berusaha dan berdoa semoga kita diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah SWT serta kelapangan masa dan kesehatan tubuh badan dan juga fikiran dalam usaha kita untuk mencari keredhoan Allah SWT samada didunia maupun diakhirat.


0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates