Apabila datang akan sekalian kamu orang yang disukai agamanya, maka nikahkan olehmu sekalian akan dia
Ketahuilah
kiranya, ya saudaraku ! Telah mengajar Nabi s.a.w akan
Shahabat-Shahabatnya yang ada anak perempuan, jika sekiranya datang
orang meminangnya, jangan pandang lain daripada agamanya dan perangainya
orang yang mahu dikahwinkan dengan anak perempuan itu .
Hadits daripada Abi Hatim Al Muzani katanya ; Telah bersabda Rasulullah s.a.w :
‘ Apabila
datang akan seorang daripada sekalian kamu oleh orang yang meminang
kerana seorang yang kamu sukakan ia berkahwin dengan anak perempuan
kamu, sukamu itu akan agamanya dan perangainya, maka nikahkanlah olehmu
sekalian akan orang yang kamu perkenan agamanya dan perangainya itu
dengan anak perempuan bagimu itu ’ .
Sebab
pun disuruh Nabi s.a.w terima pinangan dan nikahkan anak perempuan
dengan orang seumpama di atas itu kerana ada besar kelebihannya seperti
akan datang kenyataannya dan pula menolakkan fitnah sebagaimana sabda
Nabi s.a.w :
‘ Jika sekiranya tiada sekalian kamu junjung seperti yang aku suruh itu, nescaya jadi satu fitnah di bumi dan jadi kebinasaan ’ .
Bermula
fitnah yang boleh jadi itu ialah dengan sebab memilih orang yang
bershifat lain daripada beragama dan berperangai tidak baik, maka
jadilah anak perempuan yang berkahwin dengan orang jahat atau orang
kaya, tiada beragama atau orang yang bernama, tiada beragama, tiada
memandang dan tiada cenderung kepada kebaikan bahkan kepada jalan zhalim
jua . Maka apabila datang perselisihan yang sedikit antaranya dan
antara anak kamu yang dikahwininya, nescaya dizhalimnya, ataupun jadi
fitnah itu, iaitu kerana menanti dan memilih orang kaya-kaya, orang
bernama-nama datang meminang anak yang perempuan bagi kamu, sudahlah
jadi sampai tua anak perempuan tiada sesiapa meminangnya .
Banyaklah
di Mesir sekarang jadi yang demikian itu dengan kerana menanti
orang-orang yang berduit banyak atau orang bergaji dengan tiada pandang
beragama dan berperangai baik, sudahlah banyak anak dara tua dan orang
muda-muda yang tiada berkahwin pun bercerai-berai setengahnya dengan
setengah dengan sebab tiada berlaga ( tidak sesuai ) perangai mereka itu
dan lelaki tiada beragama dan tiada baik perangai .
Dan
terkadang jadi fitnah besar, iaitu setengah daripada ibu-bapa anak dara
tua dan orang muda-muda itu miskin dan faqir sangat-sangat, maka
terpaksa anak-anak dara tua dan orang muda-muda semuanya mencari hal
kehidupan makan-minum dan nafqah yang lazim bagi dirinya . Di dalam ia
mencari nafqah di luar rumah tangganya, bergaullah ia dengan
lelaki-lelaki besar dan orang muda -muda bergaul di jalan, bergaul di
tempat bekerja, bergaul serata -ratanya . Sudahlah mereka itu
berkenal-kenalan, sampai mesra dan ramah mulut masing-masing,
tegur-menegur dan berbual-bual .
Apakala
sudah menjadi begini, tiadalah payah kita berpanjang-panjang khabar dan
riwayat, tidakkah senang sahaja anak-anak dara itu bunting ? .
Demikianlah banyak jua berlaku anak-anak dara Mesir beranak ke rumah
doktor dengan bersembunyi dan mendakwa dirinya sakit perut . Dan
kemudian daripada beranak itu, maka anaknya diberikan oleh doktor-doktor
itu dengan percuma kepada tempat memelihara anak jumpa atau anak yatim
di rumah peliharaan yang dipunyai orang Kristian . Terkadang berlaku jua
beranak di rumah sendirinya, tetapi dua ibu-bapanya sembunyikan
daripada diketahui orang dan diketahui oleh kerajaan, kemudian apakala
malam, budak kecil yang baru zhahir ke dunia itupun dibuang seperti
diletakkan oleh mereka itu di selekoh atau di mana-mana simpang jalan
yang gelap, maka apakala didengar orang tangisan budak itu, orang-orang
pun gempar . Dan orang-orang kutip-kutip budak-budak daripada kerajaan
pun datang mengambilnya bawa pelihara di rumah yang tersedia baginya .
Tidakkah sebenar-benarnya sabda Nabi s.a.w :
‘ Jika tiada kamu sekalian junjung sebagaimana suruhku, nescaya menjadi fitnah di bumi dan jadi kebinasaan ’ .
Apa
lagi mahu lebih daripada binasa anak dara menjadi tua, apa lagi mahu
lebih daripada binasa anak dara beranak dengan tiada tentu jantannya,
apa lagi mahu fitnah yang jadi ke atas beberapa orang muda masuk jel (
penjara ) dengan sebab terkadang dapat tahu kepada kerajaan yang dia
membunting akan anak dara .
Jaga-jaga
hai kaum Muslimin, junjung pesan Nabi s.a.w seperti yang di atas itu
dan segera kahwinkan anak dara atau anak perempuan muda yang bujang itu
dengan orang yang beragama dan yang berperangai baik sebagaimana
perangai yang terpuji pada Syara’ .
Disambung
lagi hadits yang di atas tadi, iaitu apakala didengar oleh
Shahabat-Shahabat Nabi s.a.w akan suruhnya mengahwinkan anak perempuan
itu dengan orang yang beragama dan berperangai baik, maka mereka itu pun
bertanya lagi kepada Rasulullah s.a.w :
Kata Shahabat-Shahabat itu ;
Ya
Rasulullah, dan jika adalah orang yang meminang, ya’ni lelaki yang
hendak berkahwin dengan anak yang perempuan kami itu ada padanya barang
yang tiada kami sukai lain daripada dua perkara itu sekalipun seperti
orang itu beragama dan berperangai baik tetapinya faqir atau miskin atau
ia orang yang tiada bernama gah dan masyhur pada orang-orang atau
sebagainya daripada perkara sedikit yang tiada disukai, maka kahwinkan
jugakah ?
Apakala didengar oleh Nabi s.a.w akan pertanyaan Shahabat -Shahabat demikian itu, iapun lalu menjawab dengan sabdanya :
‘ Apabila
datang kepada seorang daripada kamu oleh orang yang mahu berkahwin yang
kamu sekalian sukakan agamanya dan perangainya, maka nikahkan olehmu
anak perempuan kamu yang dipinangnya itu dengan dia ’ .
Sampai
tiga kali ulang oleh Nabi akan sabdanya yang ini kerana menunjukkan
jangan siapa bantah lagi apa suruhnya itu . Maka siapa-siapa bantah akan
sabdanya itu, nescaya berjumpalah ia dengan balas bantah itu .
Kata Abu ‘Isa At Tirmidzi ; Bermula ini hadits hasan lagi gharib .
0 ulasan:
Catat Ulasan