Isnin, 9 Mac 2009

Bodohnya Orang Bercinta...

Bismilahirahmanirahiim..
Assalamualaikum wbt…

Sudah lama rasanya aku tidak menulis dalam blog ini. Maklumlah kesibukkan menyiapkan tugasan membuatkan aku tiada masa untuk menulis. Alhamdulillah, hari ini dapat juga aku meluahkan pendapat dalam blog Khalifah Sufi ini.

Kehidupan di kampus ini memberikan aku banyak pengalaman dalam kehidupan. Terutama pengalaman dikelilingi oleh orang yang sedang mabuk bercinta, tambah-tambah lagi kawan karib sendiri. Perkara ini telah memberikan aku idea untuk menulis akan perkara ini. Tulisan ini bukanlah untuk menyakiti hati mana-mana pihak, tetapi sekadar nasihat utnuk direnungkan bersama. Jika kamu tidak bersetuju, terpulanglah. Tetapi jika kamu rasa apa yang aku sampaikan ini benar, maka kamu ambilah iktibar dan pengajaran. Tepuk dada tanyalah selera.
(Tulisan di bawah menggunakan bahasa pasar yang agak keras sedikit. Seribu keampunan aku mohon jika tulisan ini menyebabkan ada golongan yang terasa).

Kehidupan di kampus memang banyak kebebasan, kebebasan bergaul terutamanya. Almaklumlah jauh dari family. Tiada siapa nak mengongkonglah katakan. Lepas tu, ada juga orang yang mengatakan kalau belajar kat university tapi tak ada makwe atau pakwe macam ada yang kuranglah, tak rocklah, tak macholah dan banyak lagi… buang karan je…
Mengapa aku kata orang bercinta itu bodoh? Inilah yang aku nak ungkaikan. Aku mohon dengan akal yang waras cuba kamu fikirkan apa yang aku tulis ini:

Bodohnya orang bercinta jika cinta itu membawanya kepada pembaziran. Tak kiralah pembaziran duit atau masa.. aku menjadi pelik bin hairan, yalah dah sehari suntuk berjumpa, makan sama-sama, pergi kelas sama-sama tapi bila malamnya pulak asyik bermesej dan bertelefon. Apalah yang diborakkan tu? Tambah bodohnya lagi, hampir setiap malam pulak tu. Tak bosan ke dik hari-hari tanya benda yang sama je? Dah makan ke? Sihat ke tak? Padahal siang tadi baru je jumpa… tak ke membazir duit buat beli kredit telefon tu. Baik duit tu pakai buat beli buku ke makanan ke, tak pun sedekah kat masjid ada juga faedahnya… Lagi satu, bila ada salah faham antara pasangan bercinta ini, mulalah taktik lapuk untuk memujuk kekasih diguna seperti membawanya keluar makan, tengok wayang, beli hadiah dan banyak lagilah. Bukankah ini yang dipanggil membazir? Padahal kekasihnya hanya nak bermanja je. Kononya nak perhatian lebih. Nak termuntah aku mendengarnya… Bukankah manusia itu sifatnya cepat bosan terhadap perkara yang sama dilakukan hari-hari? Lebih-lebih lagi golongan lelaki. Kalau dah hari-hari jumpa, bermesej, bertelefon, itu akan menimbulkan rasa bosan. Asyik-asyik jumpa orang yang sama, cakap benda yang sama, mesej benda yang sama, membuatkan hati jemulah dik. Sudah naik menyampah nak layan hari-hari. Baik si dia pergi cari yang lain dari menatap muka kau je. (Yang lebih fresh orang cakap) last-last kau yang padan muka…

Bodohnya orang bercinta sekiranya cinta itu membawanya kepada pengabaian tanggungjawab yang perlu digalas sebagai seorang manusia. Hal ini banyak aku perhatikan. Ialah dah kemaruk sangat bercinta, sampaikan tanggungjawab yang penting tidak terlaksana terutama tanggungjawab terhadap perintah agama dan tanggungjawab sebagai seorang pelajar. Kalau layan pakwe atau makwe tu, sehari suntuk pun tak apa, janji dapat lepas rindu. Tapi kalau tiba waktu solat, liatnya bukan main lagi. Apa boleh buat, kepala asyik fikir pasal cinta saja, sampaikan hal akhirat langsung tak letak dalam kepala. Kalau hari minggu pulak, berdating dekat bandar. Punyalah syok berjalan dengan kekasih sampai langsung tak solat. Bukannya jauh pun surau tu. Padahal dalam tempat yang sama jugak… Takkanlah tak boleh tingal langsung kekasih tu walau 5 minit? Malah lebih elok kalau ajak kekasih pergi solat bersama. Dapat pahala lebih…Ni tidak, solat dalam panggung wayang je lah…(jangan marah, ni kenyataan yang benar). Lepas tu pulak, pasal hal pelajaran, Duk bercinta aje, sampaikan assignment langsung tak buat. Bila ada perjumpaan kumpulan, selalu bagi alasan banyak kejelah, keluarlah, itulah, inilah, Padahal ada plan dating dengan kekasih. Malah sanggup ponteng kelas lagi. Pastu suruh kawan tanda tangan kehadiran. Dengan kawan-kawan sekali bodoh pasal bersubahat. Bodohnyelah diaorang ni. Malam-malam pulak angau sampaikan mandi tak kenyang, tidur tak basah. Apa kehalnyalah diaorang ni. Dalam kelas pulak duk termenung memikirkan pasal cinta je. Last-last bila exam tiba, mulalah kelam kabut. Pinjam nota kawanlah, buku rujukan takdelah, buku nota hilanglah dll. Pastu dapat result teruk tahap Gaban…Baru kau nyesal… Jawablah sendiri dik oii.

Bodohnya orang bercinta sekiranya cinta itu membawanya kepada kejatuhan maruah diri dan keluarga. Hal ini memang banyak terjadi, terutamanya golongan wanita. Orang perempuan ni kalau dah bercinta, segala-galanya sanggup diserahkan kepada lelaki. Pantang lelaki jek sikit, terus cair. Pastu kalau lelaki tabur janji, kononnya sehidup sematilah, I sayang you lebihlah, terus je bagi apa yang lelaki tu nak. Padahal lelaki tu hanya nak tubuh awak je. Pastu bile dah termengandung, mulalah suruh lelaki tu bertanggungjawab, kalau lelaki tu sanggup terima, oklah, tapi berapa lamalah kekal. Tapikan biasanya apa lelaki cakap- “Kan ramai lagi yang pernah main dengan awak. Kenapa nak aku tanggung pulak?” Baru padan muka kau dik oii…Bila perut dah buncit, famili pulak dapat tahu terus kantoi. Pastu kalau orang kampung, jiran-jiran, kawan-kawan dapat tahu lagi malu…Mana nak letak muka mak bapak, sedare-mare tu? Last-last nak menyelamatkan keadaan, gugurkan kandungan. Apalah bengap punya orang. Sanggup gugurkan anak yang tak berdosa tu. Padahal bukan anak tu yang salah, tapi kau yang salah pasal berzina. Nilah orang cakap, kalau nafsu dah kuasai diri, halal haram pakai redah je…Lagipun takkan diaorang ni tak tahu perangai lelaki, walau sejahat mana pun perangainya, dia tetap inginkan isteri yang baik (ni kes perasan lebih dan tak sedar diri). Apa boleh buat dah jadi kes “Tipah Tertipu”. Betul lah apa yang Ustazah Siti Nor Bahyah cakap- orang bercinta kan mula-mula dia pandang-pandang, pastu pegang-pegang, pastu peluk-peluk dan last sekali perzinaan. Korang fikirlah sendiri…

Oleh itu, teman-temanku, saudara-saudaraku, sedarlah kamu akan perkara ini. Cinta itu adalah suatu anugerah yang suci. Jangan sesekali biarkan itu disalah ertikan. Seharusnya cinta itu mendorong seseorang menjadi insan yang matang, mulia dan membawa kepada kebahagiaan di dunia dan akhirat, tetapi bukan sebaliknya. Kepada sesiapa yang bercinta, tetapi cinta itu tidak membawanya ke lembah perhinaan, teruskanlah… aku sentiasa mendoakan kalian. Kepada sesiapa yang pernah terlanjur dalam percintaan pula, insaflah kalian. Pulanglah ke pangkal jalan kerana tiada yang lebih besar yang kita harapkan selain keampunan dari-Nya.

Sebelum mengundurkan diri, aku tinggalkan sepotong ayat Al-Quran untuk direnungi:

“wanita-wanita yang buruk itu adalah untuk lelaki-lelaki yang buruk dan lelaki-lelaki yang buruk adalah untuk wanita-wanita yang buruk, sedangkan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik. (Surah An-Nur: ayat 26)

Semoga kalian mendapat cinta yang sejati dan suci… Wassalam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates