Khamis, 26 Februari 2009

PERHATIAN! Anda stress? Baca ni...

Stress boleh didefinisikan sebagai tekanan, bebanan, konflik dan ketegangan yang menganggu diri. Sebagai pelajar, saya sememangnya tidak boleh lari dari stress yang berpunca dari banyak faktor. Antara sebab utamanya ialah kepayahan untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah dan saya percaya, pasti ramai pelajar yang setuju dengan pernyataan ini.


Dalam surah Al-Ankabut ayat 1-3, Allah swt telah berfirman :

Alif lam mim (hanya Allah sahaja yang tahu). Adakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan, ‘Kami beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi? Sesungguhnya Kami (Allah) menguji orang yang sebelum mereka. Maka sesungguhnya Allah mengetahui orang yang benar. Sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta.


Jelas di dalam ayat suci ini menjelaskan bahawa setiap masalah, bala, kesusahan dan kesempitan yang dihadapi oleh manusia itu sebenarnya adalah sebahagian daripada ujian Allah swt terhadap hamba-Nya bagi melihat sejauh mana ketaqwaan dan keimanan kita kepada-Nya. Malah Allah swt telah menguji setiap makhluk ciptaan-Nya sejak dari dahulu lagi iaitu ketika manusia pertama diciptakan (Adam dan Hawa).


Stress berpunca dari banyak sebab. Antaranya berpunca dari diri sendiri, persekitaran, faktor tanggungjawab dan kerjaya serta faktor desakan kehidupan. Malah bagi pelajar, stress berpunca dari proses pendidikan. Jika tidak dibendung, stress akan membawa kepada kesan yang negatif yang akhirnya memudaratkan diri sendiri. Kesan strees boleh dilihat dari perubahan emosi seseorang seperti mudah marah, mudah sedih, berasa sangat kecewa dan mudah hampa. Seterusnya stress juga akan menyebabkan prestasi diri seseorang mulai merosot. Ia boleh dilihat dari kemerosotan dalam pelajaran, pekerjaan dan perwatakan yang selekeh. Namun begitu, kesan stress yang paling bahaya ialah akan menyebabkan ketidak seimbangan emosi yang mendorong seseorang untuk melakukan perkara di luar jangkaan manusiawi seperti membunuh diri. Inilah yang menakutkan kita.


Jika kita menghadapi stress, kita hendaklah mengatasinya dengan cepat dan dengan cara yang betul. Terdapat pelbagai cara untuk mengatasi stress. Antaranya:
1-Perbanyakkanlah berzikir-
Nabi saw bersabda: basahilah lidahmu dengan zikrullah agar hati dan jiwamu menjadi tenang.


2-Berpuasa sunat- hari Isnin dan Khamis.


3- Perbanyakkan qiamulail- Qiamulail dilakukan pada tengah malam mampu menenangkan

jiwa kerana keadaan pada masa itu adalah sunyi. Terasa dekat antara kita dengan maha

pencipta.


4-Banyakkan berdoa- “ wahai tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada

kesusahan bala, hinanya kesengsaraan, keburukan qadak, dan kegembiraan musuh (terhadap

masalahku). Riwayat Al-Bukhari dan Muslim.


5-Melakukan aktiviti riadah- melakukan senaman, bersukan, melihat keindahan alam dan

berkelah bersama keluarga.
6-Sentiasa muhasabah diri- sentiasa mendidik diri untuk bermuhasabah agar sentiasa tunduk

dan patuh dengan suruhan Allah. Ianya mampu mendamaikan jiwa merasakan diri kita kerdil

di pandangan-NYa.

Tuntasnya, setiap permasalahan yang dihadapi itu sebenaranya adalah ujian daripada Allah swt untuk menguji keimanan kita. Allah swt tidak pernah memberi sesuatu ujian itu di luar batasan kemampuan kita. Ingatlah teman-temanku, setiap yang berlaku itu ada hikmah di sebaliknya dan di sebalik itu terkandung hal-hal yang tersirat dan tersurat yang mungkin menguntungkan kita kelak…Renungkanlah… Wassalam.

















sekali sekala tunjuk bakat beb...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates