Khamis, 27 Ogos 2009

Kedatangan Yang Dinanti

Bismilahirahmanirahiim...
Assalamualaikum wbt...

Ahlan wa sahlan ya Ramadhan. Setelah setahun meninggalkan kita, akhirnya bulan yang dinanti-nantikan oleh orang Islam kembali semula. Bulan yang penuh dengan kesyukuran, kerahmatan dan keampunan. Itulah bulan Ramadhan al-mubaraq. Bulan yang dikhususkan kepada ummat Islam untuk mengerjakan ibadah puasa yang terkandung dalam salah satu daripada rukun Islam.

Secara umumnya, puasa bererti menahan diri daripada makan dan minum serta perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa bermula dari terbit fajar hingga terbenamnya mentari.

Bulan ramadhan adalah bulan yang sangat mulia sehinggakan diceritakan secara khusus di dalam al-Quran dan hadits tentang kemuliaan bulan ini. Pada bulan ini, ummat Islam berbondong-bondong melakukan ibadah kepada Allah swt dengan ikhlas dan tawadduk agar mendapat ganjaran yang besar. Setiap amal yang dikerjakan pada bulan ini akan dilipatgandakan sebanyak sepuluh kebaikan. Antara amalan sunat yang sangat dituntut dalam bulan ini ialah Sholat Terawih yang dilakukan sebanyak 20 rakaat atau 8 rakaaat. Malah di bulan yang mulia ini, ummat Islam sangat digalakkan untuk perbanyakan berzikir, membaca al-Quran, berI’tiqaf, qiamulail, bersedekah dan berzakat. Namun begitu, amalan-amalan wajib tetap perlu dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh.

Keistimewaan bulan Ramadhan banyak dinyatakan dalam hadist-hadist Nabi. Antaranya:
Nabi saw bersabda:
1- Apabila tiba bulan Ramadhan, maka dibukalah seluas-luasnya pintu-pintu syurga, ditutup serapat-rapatnya pintu neraka dan syaitan-syaitan dibelenggu.
(hadits riwayat Abu Hurairah r.a).

2- Abu Hurairah r.a, berkata, "Rasulullah bersabda, 'Allah berfirman, (dalam satu riwayat: dari Nabi, beliau meriwayatkan dari Tuhanmu, Dia berfirman, "Setiap amal anak Adam itu untuknya sendiri selain puasa, Sesungguhnya puasa itu untuk Ku dan Aku yang akan membalasnya.

3- Sungguh bau mulut orang yang berpuasa di sisi Allah adalah lebih harum daripada bau kasturi dan bagi orang yang berpuasa ada dua kegembiraan yang dirasakannya iaitu apabila berbuka, ia bergembira; dan apabila ia bertemu dengan Tuhannya, ia bergembira karena puasanya itu."

4- Hadist riwayat Sahal bin Saad ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya di dalam surga itu terdapat pintu yang bernama Rayyan. Orang-orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu itu pada hari kiamat. Tidak ada orang selain mereka yang masuk bersama mereka. Ditanyakan: Di mana orang-orang yang puasa? Kemudian mereka masuk melalui pintu tersebut dan ketika orang yang terakhir dari mereka sudah masuk, maka pintu itu ditutup kembali dan tidak ada orang yang akan masuk melalui pintu itu.

5- Hadist riwayat Abu Said Al-Khudri ra., ia berkata: Rasulullah saw. bersabda: Tidaklah seorang hamba yang berpuasa satu hari di jalan Allah, kecuali Allah akan menjauhkan wajahnya dari api neraka sejauh jarak perjalanan 70 tahun.

Pada sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Malam itu dikenali sebagai malam Lailatulqadar. Seperti yang dijelaskan dalam al-Quran iaitu dalam surah Al-Qadr, ayat 1-5 :

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turunlah para Malaikat dan Jibrail dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur segala urusan. Malam itu penuh kesejahteraan sehingga terbit fajar.

Tambahan pula, melalui hadist yang diriwayatkan oleh Aisyah ra, Rasulullah saw. bersabda: Cari dan nantikanlah Lailatulqadar pada sepuluh terakhir bulan Ramadhan.

Oleh itu, pada bulan yang penuh keberkatan ini, marilah sama-sama kita menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim dengan penuh keazaman dan bersungguh-sungguh agar mendapat kesempurnaan ibadah. Malahan, pada bulan ini kita dituntut untuk bersahur kerana Nabi saw bersabda –“Beza antara puasa orang Muslim dengan orang kafir adalah bersahur”. Akhir sekali, saling bermaaf-maafanlah kita dengan orang disekeliling agar mereka memafkan kesalahan selama kita mengenali mereka kerana dalam keadaan sedar atau tidak, mungkin melalui percakapan dan perbuatan ada yang mereka terasa.

Pesanan Jibrail a.s kepada Nabi saw semasa menjelang Ramadhan-
“Jangan lupa bermohon maaf dengan tiga golongan ketika hadir Ramdhan iaitu:
1- memohon kemaafan daripada kedua ibu bapa
2- memohon maaf sesama suami isteri
3- memohon maaf sesama keluarga, sahabat dan mereka di sekeliling

Semoga kita diberikan kesihatan dan kekuatan untuk menjalani ibadah puasa ini dari awal hingga penghujungnya dan selalulah berdoa agar kita akan berjumpa lagi dengan Ramadhan pada tahun akan datang..... Wassalam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates