Jumaat, 20 Februari 2009

Menyingkap Asal Kejadian Manusia

Bismillahirahmanirrahiim....
Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah... pada petang Jumaat yang hening ini, terdetik dihati ku untuk menulis berkenaan asal penciptaan manusia. Subhanallah... Sesungguhnya di dalam Al-Quran telah menceritakan proses penciptaan manusia dengan cukup terperici dan unik sekali. Ia bertentangan sekali dengan konsep yang dikemukakan oleh pengkaji barat iaitu Darwin yang menyatakan bahawa manusia itu wujud disebabkan revolusi iaitu berasal dari monyet. Alangkah rendahnya martabat manusia apabila dia menyamakan manusia itu dengan binatang... Ternyata apa yang dinyatakan olehnya itu tidak benar kerana dia sendiri belum sempat untuk menjawab persoalan- jika benar manusia itu wujud dari monyet, maka monyet pula berevolusi daripada apa?

Al-Quran telah menjelaskan bahawa manusia yang pertama diciptakan oleh Allah swt ialah Nabi Adam as daripada tanah. Tanah-tanah ini pula berlainan jenis yang digabungkan untuk melengkapkan kesemua elemen bagi penciptaan manusia. Jenis-jenis tanah ini diterangkan dalam surah yang berbeza seperti yang dinyatakan di bawah :

1- dalam surah Ar-Rahman (ayat 14): Dia(Allah) menjadikan manusia dari tanah kering seperti
tembikar (tanah yang dibakar).
-Penerangannya: perkataan 'sal sal' yang dinyatakan di dalam ayat ini ialah tanah kering atau setengah kering yakni zat pembakar atau dalam konteks sains dikenali sebagai oksigen. Di ayat ini juga disebut kata 'fakhkhar' yang bermaksud zat arang atau carbonium.

2- dalam surah Al- Hijir (ayat 28) : dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat:
Sesungguhnya aku (Allah) hendak membuat seorang manusia (Adam) daripada tanah kering
dan lumpur hitam yang berbentuk.
-Penerangannya: dalam ayat ini juga menyebut perkataan 'sal sal' sama seperti di atas dan terkandung perkataan 'hamaain' yang bermaksud zat lemas atau netrogenium.

3- dalam surah As-Sajadah (ayat 7) : Dia (Allah) menciptakan sebaik-baiknya dan memulai
penciptaan manusia daripada tanah.
-Penerangannya: dari perkataan 'thien' (tanah) dalam ayat ini merujuk kepada atom zat air atau hidrogenium.

4- dalam surah As-Safaat (ayat 11): sesungguhnya aku menjadikan manusia daripada tanah liat.
-Penerangannya: kata 'lazib' di dalam ayat ini bermaksud tanah liat iaitu zat besi atau ferrum.

5- dalam surah Ali-Imran (ayat 59) : Allah menciptakan Adam dari tanah...kemudian Allah
berfirman kepadanya ; jadilah seorang manusia, maka jadilah ia.
-Penerangannya: kata 'turab' (tanah) dalam ayat ini ialah unsur-unsur zat ali' yang terdapat dalam tanah yang dinamai zat-zat anorganis.

6- dalam surah Al-Hijir (ayat 29) : maka apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan
telah meniupkan ke dalam roh ciptaan Ku.
-Penerangannya: selepas lengkap proses penciptaan manusia maka Allah meniupkan roh untuk menghidupkan manusia (Adam) tadi.

Seperti yang dijelaskan di dalam ayat-ayat Al-Quran di atas, Allah swt telah menunjukkan tentang proses kejadian Nabi Adam dari awal hingga terbentuknya manusia. Proses kejadian manusia ini melalui adunan zat arang (carbonium), zat lemas (nitrogenium), zat air (hidrogenium), zat besi (ferrum), yodium, kalium, silicium dan mangaan yang disebut 'laazib' (zat-zat anorganis). Dalam proses persenyawaan terbentuklah zat yang dinamai protein.

Subhanallah... Ternyata cukup jelas dan terperinci apa yang diterangkan dalam Al-Quran berkenaan proses penciptaan manusia. Sesungguhnya Allah swt itu Maha Berkuasa. Dia mampu untuk menjadikan sesuatu di alam ini. Semoga apa yang ditulis ini dapat membuka mata kita sebagai makhluk ciptaan-Nya yang lemah... Wassalam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails

Template by:
Free Blog Templates